Bezrobocie jest najniższe od 20 lat, a pensje cały czas szybują. Z danych Grafton Recruitment wynika, że pensje pracowników wzrosły nawet o kilkanaście procent licząc rok do roku.
– Rozmowy z naszymi klientami jasno pokazują, że kończą im się już pomysły na zainteresowanie potencjalnego pracownika, bo atrakcyjne wynagrodzenie nie stanowi już karty przetargowej. Wzrosło więc zainteresowanie dodatkowymi argumentami, takimi jak komfort miejsca pracy. Tutaj wielokrotnie pomocą jest biuro danej firmy – mówi Piotr Smagała, Managing Director, REDD.
76 proc. osób pomiędzy 18 a 34 rokiem życia deklaruje, że wygląd biura wpływa na to, w jaki sposób postrzegają firmę – wynika z badania przeprowadzonego przez Ipsos.
Biura to już od dawna nie tylko miejsca pracy
Co powinny mieć biura dla osób, które zwracają uwagę na komfort? – Firmy w szczególności szukają biur, w których przestrzeń jest w stu procentach skupiona na potrzebach pracowników. Dlatego pojawiają się w przestrzeni biurowej siłownie, sale gier, pokoje do wyciszenia czy ogrody – mówi ekspert z REDD, firmy posiadającej bieżące dane z rynku biurowego w całej Polsce.
Według raportu Deloitte dotyczącego millenialsów, jednymi z najważniejszych czynników przy wyborze pracodawcy są elastyczność miejsca i czasu pracy. Takim rozwiązaniem dla firm mogą być wierzchnie coworkingowe.
pokazują, że tylko w 2018 roku w Warszawie oddano do użytku prawie 40 tys. m kw. nowych powierzchni coworkingowych.
Coworking jest odpowiedzią na zmieniające się potrzeby najemców oraz rosnące znaczenie takich wartości jak społeczność, otwartość, współpraca czy dostępność.
Elastyczność przede wszystkim
– Operatorzy powierzchni coworkingowych oferują najemcom rozwiązania dające nieograniczone możliwości. W każdej chwili można dostosować wielkość biura, liczbę biurek, czy z miesiąca na miesiąc przedłużyć lub wypowiedzieć umowę. W takim biurze można też z godziny na godzinę zarezerwować sale konferencyjne, co ciekawe, płacąc jedynie za wykorzystany w nich czas – mówi Judyta Bartnicka, Product Manager w REDD.
Parkingi są ważne
Sporym atutem przemawiającym za danym biurem może być także liczba dostępnych miejsc parkingowych.
Według danych umieszczonych w platformie REDD, tylko w Warszawie jest 80 tys. miejsc parkingowych, a każde z nich może przekonać najlepiej wykwalifikowanych kandydatów do pracy w danej firmie.
Ekologia wiedzie prym
Żeby sprostać rosnącym oczekiwaniom także deweloperzy dbają o jakość swoich budynków biurowych. Przewagę konkurencyjną zyskują wprowadzając na przykład rozwiązania ekologiczne i technologiczne.
Dane dostępne w platformie REDD pokazują, że w Warszawie już 40 proc. budynków ma certyfikaty typu LEED i BREEAM, a w Krakowie jest to aż 60 proc. budynków.
Sporym atutem może być też prestiż budynku
Klimat przedwojennych kamienic doceniają przede wszystkim kancelarie prawnicze, firmy doradcze, podatkowe, handlowe oraz te, które stawiają na kreatywność pracowników. Przedsiębiorstwa doceniają atmosferę zabytkowych nieruchomości, jaka pozwala na zachowanie indywidualnego charakteru marki.
Dlaczego firmy decydują się na taką siedzibę? – To proste. Biuro dla firmy jest tym czym ubranie dla jej szefa. To zasada znana od lat, żeby w biznesie odnieść sukces warto się czymś wyróżnić. Nic tak nie buduje renomy i prestiżu, jak wyjątkowa siedziba. Obiekty biurowe, których lista znajduje się w naszej platformie właśnie ten prestiż gwarantują. Okazuje się, że wśród nich istotną rolę odgrywają powierzchnie na wynajem ulokowane w kamienicach – tłumaczy Piotr Smagała.
W sytuacji w której mamy do czynienia z trudnym rynkiem pracy, kiedy standardem stały się świadczenia dodatkowe takie jak: przedszkola i miejsca zabaw dla dzieci, karty benefitowe, firmy powinny z większą uwagą podchodzić do wyboru siedzib swoich firm. Tym samym powinny szukać biur, które mogą przyciągnąć najlepszych kandydatów.